Cowboy Carter: Beyoncé’s flamboyant (and political) take on country music
Deux ans après son dernier album, le vivifiant Renaissance, Beyoncé sort son nouveau disque, Cowboy Carter, ce vendredi 29 mars 2024. En réinventant le genre de la musique country et en se réappropriant l’imagerie western, la chanteuse réalise un geste aussi percutant musicalement que politique. On tient déjà là l’un des grands albums de l’année.
by Violaine Schütz.
by Violaine Schütz.
Anyone who doubted the R’n’B queen’s foray into country music is bound to change their mind after listening to the 27 sublime, amazingly produced songs on Beyoncé’s flamboyant new album, Cowboy Carter, out on Friday 29th of March, 2024.
Cowboy Carter, Beyoncé’s sublime new record featuring Miley Cyrus and Dolly Parton
One of Beyoncé’s great strengths on Cowboy Carter is her ability to bring together artists from all walks of life, ages, personal and musical backgrounds, and to unite them in an emotional rodeo. Dantesque, inventive and exciting, the album includes interludes by legendary country star Willie Nelson and black country singer Linda Martell, successful covers of Dolly Parton’s Jolene and The Beatles’ Blackbird, a tribute to American civil rights activists. But also collaborations with Post Malone or Miley Cyrus on the poignant II Most Wanted, which is reminiscent of Fleetwood Mac.
We also hear the voice of Beyoncé’s youngest daughter, Rumi Carter, on the song Protector, while the names Nile Rodgers and Stevie Wonder stand out in the album’s credits. Wondering about the height of luxury? In addition to being the object of a cover, Dolly Parton appears twice on the record, especially during an interlude that seems to allude to Jay-Z’s infidelity, since it refers to a notorious “Becky with the good hair”, the rapper’s alleged mistress. An already iconic intervention. Finally, Queen Bey puts the emphasis on the younger generation of African-American country songwriters, such as Tanner Adell and other artists who have yet to gain the recognition they deserve.
Cowboy Carter, a true country album?
Ahead of the release of this brilliant album, Beyoncé clarified on her Instagram account that her voice is now more powerful and versatile than ever: “This ain’t a Country album. This is a ‘Beyoncé’ album.” Indeed, there are touches of R’n’B, pop, rap, house, funk music and even opera in Cowboy Carter. References and instruments, such as mandolin, banjo, ukulele, harmonica, abound. If you listen carefully, you will recognize the lyrics of Good Vibrations by the Beach Boys, a chord from These Boots Are Made for Walkin’ by Nancy Sinatra and notes from Oh Louisiana by Chuck Berry.
However, the essence of Beyoncé’s eighth opus is encapsulated in its Southern rock sound palette – rock’n’roll, country and blues – at the crossroads between bands like The Allman Brothers Band or Lynyrd Skynyrd and the singer’s tribute to her Texan origins, Beyoncé’s twist. After all, Texas is the cradle of blues and country music… The star, who uses her fingernails as percussion on her album, grew up completely immersed in that culture. The press release about Cowboy Carter confirms it: “The album is a cornucopia of sounds that Beyoncé loves and grew up listening to, between visits and eventually performances at the Houston Rodeo – Country, original Rhythm & Blues, Blues, Zydeco and Black Folk.”
Ceux qui avaient des doutes sur l’incursion de la reine du R’n’B Beyoncé dans la country changeront forcément d’avis en écoutant les 27 chansons sublimes et formidablement produites de son flamboyant nouvel album, Cowboy Carter, qui sort ce vendredi 29 mars 2024.
Cowboy Carter, le sublime nouvel album de Beyoncé avec Miley Cyrus et Dolly Parton
L’une des grandes forces de la chanteuse sur Cowboy Carter consiste à réunir des artistes de tout bord, de tout âge, de toute origine et chapelle musicale, fédérant ce beau petit monde dans un rodéo riche en émotions et en cavalcades. Dantesque, inventif et passionnant, le disque comprend des interludes de la légendaire figure de la country Willie Nelson et de la chanteuse de country noire Linda Martell, des reprises réussies de Dolly Parton (Jolene) et des Beatles (Blackbird qui rend hommage aux militants des droits civiques américains). Mais aussi des collaborations avec Miley Cyrus (le poignant II Most Wanted qui évoque Fleetwood Mac) et Post Malone.
On entend aussi la voix de la fille de Beyoncé, Rumi Carter, sur la chanson Protector et Nile Rodgers et Stevie Wonder figurent dans les crédits du disque. Comble du luxe ? En plus de faire l’objet d’une cover, Dolly Parton intervient deux fois dans l’album, notamment lors d’un interlude qui semble faire allusion à l’infidélité de Jay-Z puisqu’il fait référence à une la fameuse « Becky with the good hair » (la maîtresse présumée du rappeur). Une intervention déjà iconique. Enfin, Queen Bey fait la part belle à la jeune génération d’auteures-compositrices country afro-américaines telles que Tanner Adell, mettant en lumière des artistes qui n’ont pas encore la reconnaissance qu’ils méritent.
Cowboy Carter, un album vraiment country ?
Beyoncé avait précisé sur son compte Instagram, avant la sortie de cet album rutilant sur lequel sa voix est plus puissante et versatile que jamais : « Ce n’est pas un album de country. C’est un album de Beyoncé. » En effet, il y a des touches de R’n’B, de pop, de rap, de house, de funk et même d’opéra dans Cowboy Carter. Les instruments (mandoline, banjo, ukulélé, harmonica) abondent et les références se télescopent. En tendant l’oreille, on reconnaît les paroles de Good Vibrations des Beach Boys, un accord du These Boots Are Made for Walkin’ de Nancy Sinatra ainsi que des notes du titre Oh Louisiana de Chuck Berry.
Mais l’essence du huitième album de Beyoncé reste la palette du rock sudiste – rock’n’roll, country et blues – incarnée par des groupes comme The Allman Brothers Band et Lynyrd Skynyrd. Mixée à la sauce Beyoncé… qui rend ainsi hommage à ses origines texanes. Car le Texas est, rappelons-le, le berceau du blues et de la country… La star – qui se sert de ses ongles comme percussion sur ce disque – a donc grandi en étant complétement immergée dans cette culture. C’est ce que confirme le communiqué de presse qui accompagne Cowboy Carter : « L’album est une multitude de sons que Beyoncé aime et avec lesquels elle a grandi, entre les visites puis les performances à l’arène de la Houston Rodeo – la country, le R’n’B original, le blues, le zydeco et la musique folk noire. »
Anyone who doubted the R’n’B queen’s foray into country music is bound to change their mind after listening to the 27 sublime, amazingly produced songs on Beyoncé’s flamboyant new album, Cowboy Carter, out on Friday 29th of March, 2024.
Cowboy Carter, Beyoncé’s sublime new record featuring Miley Cyrus and Dolly Parton
One of Beyoncé’s great strengths on Cowboy Carter is her ability to bring together artists from all walks of life, ages, personal and musical backgrounds, and to unite them in an emotional rodeo. Dantesque, inventive and exciting, the album includes interludes by legendary country star Willie Nelson and black country singer Linda Martell, successful covers of Dolly Parton’s Jolene and The Beatles’ Blackbird, a tribute to American civil rights activists. But also collaborations with Post Malone or Miley Cyrus on the poignant II Most Wanted, which is reminiscent of Fleetwood Mac.
We also hear the voice of Beyoncé’s youngest daughter, Rumi Carter, on the song Protector, while the names Nile Rodgers and Stevie Wonder stand out in the album’s credits. Wondering about the height of luxury? In addition to being the object of a cover, Dolly Parton appears twice on the record, especially during an interlude that seems to allude to Jay-Z’s infidelity, since it refers to a notorious “Becky with the good hair”, the rapper’s alleged mistress. An already iconic intervention. Finally, Queen Bey puts the emphasis on the younger generation of African-American country songwriters, such as Tanner Adell and other artists who have yet to gain the recognition they deserve.
Cowboy Carter, a true country album?
Ahead of the release of this brilliant album, Beyoncé clarified on her Instagram account that her voice is now more powerful and versatile than ever: “This ain’t a Country album. This is a ‘Beyoncé’ album.” Indeed, there are touches of R’n’B, pop, rap, house, funk music and even opera in Cowboy Carter. References and instruments, such as mandolin, banjo, ukulele, harmonica, abound. If you listen carefully, you will recognize the lyrics of Good Vibrations by the Beach Boys, a chord from These Boots Are Made for Walkin’ by Nancy Sinatra and notes from Oh Louisiana by Chuck Berry.
However, the essence of Beyoncé’s eighth opus is encapsulated in its Southern rock sound palette – rock’n’roll, country and blues – at the crossroads between bands like The Allman Brothers Band or Lynyrd Skynyrd and the singer’s tribute to her Texan origins, Beyoncé’s twist. After all, Texas is the cradle of blues and country music… The star, who uses her fingernails as percussion on her album, grew up completely immersed in that culture. The press release about Cowboy Carter confirms it: “The album is a cornucopia of sounds that Beyoncé loves and grew up listening to, between visits and eventually performances at the Houston Rodeo – Country, original Rhythm & Blues, Blues, Zydeco and Black Folk.”
Ceux qui avaient des doutes sur l’incursion de la reine du R’n’B Beyoncé dans la country changeront forcément d’avis en écoutant les 27 chansons sublimes et formidablement produites de son flamboyant nouvel album, Cowboy Carter, qui sort ce vendredi 29 mars 2024.
Cowboy Carter, le sublime nouvel album de Beyoncé avec Miley Cyrus et Dolly Parton
L’une des grandes forces de la chanteuse sur Cowboy Carter consiste à réunir des artistes de tout bord, de tout âge, de toute origine et chapelle musicale, fédérant ce beau petit monde dans un rodéo riche en émotions et en cavalcades. Dantesque, inventif et passionnant, le disque comprend des interludes de la légendaire figure de la country Willie Nelson et de la chanteuse de country noire Linda Martell, des reprises réussies de Dolly Parton (Jolene) et des Beatles (Blackbird qui rend hommage aux militants des droits civiques américains). Mais aussi des collaborations avec Miley Cyrus (le poignant II Most Wanted qui évoque Fleetwood Mac) et Post Malone.
On entend aussi la voix de la fille de Beyoncé, Rumi Carter, sur la chanson Protector et Nile Rodgers et Stevie Wonder figurent dans les crédits du disque. Comble du luxe ? En plus de faire l’objet d’une cover, Dolly Parton intervient deux fois dans l’album, notamment lors d’un interlude qui semble faire allusion à l’infidélité de Jay-Z puisqu’il fait référence à une la fameuse « Becky with the good hair » (la maîtresse présumée du rappeur). Une intervention déjà iconique. Enfin, Queen Bey fait la part belle à la jeune génération d’auteures-compositrices country afro-américaines telles que Tanner Adell, mettant en lumière des artistes qui n’ont pas encore la reconnaissance qu’ils méritent.
Cowboy Carter, un album vraiment country ?
Beyoncé avait précisé sur son compte Instagram, avant la sortie de cet album rutilant sur lequel sa voix est plus puissante et versatile que jamais : « Ce n’est pas un album de country. C’est un album de Beyoncé. » En effet, il y a des touches de R’n’B, de pop, de rap, de house, de funk et même d’opéra dans Cowboy Carter. Les instruments (mandoline, banjo, ukulélé, harmonica) abondent et les références se télescopent. En tendant l’oreille, on reconnaît les paroles de Good Vibrations des Beach Boys, un accord du These Boots Are Made for Walkin’ de Nancy Sinatra ainsi que des notes du titre Oh Louisiana de Chuck Berry.
Mais l’essence du huitième album de Beyoncé reste la palette du rock sudiste – rock’n’roll, country et blues – incarnée par des groupes comme The Allman Brothers Band et Lynyrd Skynyrd. Mixée à la sauce Beyoncé… qui rend ainsi hommage à ses origines texanes. Car le Texas est, rappelons-le, le berceau du blues et de la country… La star – qui se sert de ses ongles comme percussion sur ce disque – a donc grandi en étant complétement immergée dans cette culture. C’est ce que confirme le communiqué de presse qui accompagne Cowboy Carter : « L’album est une multitude de sons que Beyoncé aime et avec lesquels elle a grandi, entre les visites puis les performances à l’arène de la Houston Rodeo – la country, le R’n’B original, le blues, le zydeco et la musique folk noire. »
Beyoncé brilliantly takes back ownership over country music with Cowboy Carter
As much fun as it is to listen to Cowboy Carter, which sounds like an instant classic, the album is not just about the music. From the moment the title of Beyoncé’s new album and its cover were unveiled – she poses like a cowboy (or Napoleon) on a white horse, holding the American flag in her hand – we knew that the pop icon wanted to do more than simply make us dance in cowboy boots.
With her already cult album Renaissance (2022), Beyoncé reminded us that house music was born in the queer and black communities. Cowboy Carter is another illustration of her commitment. She stated on Instagram: “This album has been over five years in the making. It was born out of an experience that I had years ago where I did not feel welcomed…and it was very clear that I wasn’t. But, because of that experience, I did a deeper dive into the history of Country music and studied our rich musical archive. It feels good to see how music can unite so many people around the world, while also amplifying the voices of some of the people who have dedicated so much of their lives educating on our musical history.”
The industry of country music has often been hostile to African-American artists, even though it borrows from black sounds. The banjo, the star instrument of country musicians, is derived from the West African akonting, a folk lute brought (or recreated) to America by African slaves. And the forefathers of country music, such as the Carter Family, often learned to play from black musicians.
While black country artists have always existed, they have never received the same musical recognition and success on the charts as white artists. Yet a palace coup took place in 2018, when rapper Lil Nas X released the hit track Old Town Road (2018), blending pop, hip-hop and country music with the mainstream imagery of a queer black cowboy. Except that while the track was soaring to the top of the charts, Billboard decided to remove the song from the country chart, claiming that it didn’t contain enough elements characteristic of the genre. A decision that was deemed as scandalous and racist. It seems that ultra-conservative institutions are willing to keep country music as a stronghold for white men only.
Beyoncé se réapproprie la musique country avec flamboyance sur Cowboy Carter
Aussi jouissive que s’avère l’écoute de Cowboy Carter – qui résonne comme un classique instantané -, il n’est pas simplement question de musique ici. Dès que l’on a découvert le titre du nouvel album de Beyoncé, et sa pochette – la chanteuse posant tel un cow-boy (ou Napoléon) sur un cheval blanc, le drapeau américain à la main, on savait que l’icône de la pop voulait faire plus que nous faire danser en santiags.
Avec son album déjà culte Renaissance (2022), Beyoncé rappelait que la musique house était née dans les communautés queer et noire. Cowboy Carter lui permet une nouvelle fois de s’engager. Sur Instagram, la chanteuse a en effet expliqué : « Cet album est le fruit de plus de cinq ans de travail. Il est né d’une expérience que j’ai vécue il y a plusieurs années, au cours de laquelle je ne me suis pas sentie la bienvenue… Et il était très clair que je ne l’étais pas. Mais cette expérience m’a poussée à me plonger dans l’histoire de la musique country et à étudier nos riches archives musicales. Cela fait du bien de voir comment la musique peut unir tant de gens à travers le monde, tout en amplifiant les voix de certaines des personnes qui ont consacré une grande partie de leur vie à l’enseignement de notre histoire musicale. »
La country a souvent été hostile envers les artistes afro-américains alors même qu’elle emprunte aux musiques noires. Le banjo, instrument star des musiciens country est notamment un dérivé du luth ouest-africain ekonting apporté (ou recréé) par les esclaves noirs en Amérique. Et les pères de la country (tels que la Carter Family) ont souvent appris à jouer auprès de musiciens noirs.
Si les artistes country noirs ont toujours existé, ils n’ont jamais eu le même succès dans les charts que les artistes blancs. Mais en 2018, révolution de palais : le rappeur Lil Nas X sort le tube Old Town Road (2018) mariant pop, hip-hop et country et rend mainstream l’image d’un cow-boy noir queer. Sauf qu’alors que le titre caracole en tête des charts, le Billboard décidé de supprimer la chanson du classement country prétendant qu’elle ne comporte pas assez d’éléments typiques du genre musical. Une décision qui crée le scandale et est taxée de racisme. Les institutions, ultra conservatrices, tiennent, semble-t-il, à maintenir la country au rang de bastion réservé aux hommes blancs.
Beyoncé brilliantly takes back ownership over country music with Cowboy Carter
As much fun as it is to listen to Cowboy Carter, which sounds like an instant classic, the album is not just about the music. From the moment the title of Beyoncé’s new album and its cover were unveiled – she poses like a cowboy (or Napoleon) on a white horse, holding the American flag in her hand – we knew that the pop icon wanted to do more than simply make us dance in cowboy boots.
With her already cult album Renaissance (2022), Beyoncé reminded us that house music was born in the queer and black communities. Cowboy Carter is another illustration of her commitment. She stated on Instagram: “This album has been over five years in the making. It was born out of an experience that I had years ago where I did not feel welcomed…and it was very clear that I wasn’t. But, because of that experience, I did a deeper dive into the history of Country music and studied our rich musical archive. It feels good to see how music can unite so many people around the world, while also amplifying the voices of some of the people who have dedicated so much of their lives educating on our musical history.”
The industry of country music has often been hostile to African-American artists, even though it borrows from black sounds. The banjo, the star instrument of country musicians, is derived from the West African akonting, a folk lute brought (or recreated) to America by African slaves. And the forefathers of country music, such as the Carter Family, often learned to play from black musicians.
While black country artists have always existed, they have never received the same musical recognition and success on the charts as white artists. Yet a palace coup took place in 2018, when rapper Lil Nas X released the hit track Old Town Road (2018), blending pop, hip-hop and country music with the mainstream imagery of a queer black cowboy. Except that while the track was soaring to the top of the charts, Billboard decided to remove the song from the country chart, claiming that it didn’t contain enough elements characteristic of the genre. A decision that was deemed as scandalous and racist. It seems that ultra-conservative institutions are willing to keep country music as a stronghold for white men only.
Beyoncé se réapproprie la musique country avec flamboyance sur Cowboy Carter
Aussi jouissive que s’avère l’écoute de Cowboy Carter – qui résonne comme un classique instantané -, il n’est pas simplement question de musique ici. Dès que l’on a découvert le titre du nouvel album de Beyoncé, et sa pochette – la chanteuse posant tel un cow-boy (ou Napoléon) sur un cheval blanc, le drapeau américain à la main, on savait que l’icône de la pop voulait faire plus que nous faire danser en santiags.
Avec son album déjà culte Renaissance (2022), Beyoncé rappelait que la musique house était née dans les communautés queer et noire. Cowboy Carter lui permet une nouvelle fois de s’engager. Sur Instagram, la chanteuse a en effet expliqué : « Cet album est le fruit de plus de cinq ans de travail. Il est né d’une expérience que j’ai vécue il y a plusieurs années, au cours de laquelle je ne me suis pas sentie la bienvenue… Et il était très clair que je ne l’étais pas. Mais cette expérience m’a poussée à me plonger dans l’histoire de la musique country et à étudier nos riches archives musicales. Cela fait du bien de voir comment la musique peut unir tant de gens à travers le monde, tout en amplifiant les voix de certaines des personnes qui ont consacré une grande partie de leur vie à l’enseignement de notre histoire musicale. »
La country a souvent été hostile envers les artistes afro-américains alors même qu’elle emprunte aux musiques noires. Le banjo, instrument star des musiciens country est notamment un dérivé du luth ouest-africain ekonting apporté (ou recréé) par les esclaves noirs en Amérique. Et les pères de la country (tels que la Carter Family) ont souvent appris à jouer auprès de musiciens noirs.
Si les artistes country noirs ont toujours existé, ils n’ont jamais eu le même succès dans les charts que les artistes blancs. Mais en 2018, révolution de palais : le rappeur Lil Nas X sort le tube Old Town Road (2018) mariant pop, hip-hop et country et rend mainstream l’image d’un cow-boy noir queer. Sauf qu’alors que le titre caracole en tête des charts, le Billboard décidé de supprimer la chanson du classement country prétendant qu’elle ne comporte pas assez d’éléments typiques du genre musical. Une décision qui crée le scandale et est taxée de racisme. Les institutions, ultra conservatrices, tiennent, semble-t-il, à maintenir la country au rang de bastion réservé aux hommes blancs.
A political album
Beyoncé’s reappropriation of the codes of Western culture proves to be highly political – she had already flirted with country music with her track Daddy Lessons back in 2016. It is part of a desire to reinstate the figure of the black cowboy, who in the collective unconscious appears a white man. Black cowboys have always existed. In the 19th century, almost half of all cowboys were black, Mexican, Indian or mixed race. Yet history has made them invisible, despite the presence of figures like Bill Pickett.
With Beyoncé’s conquest of country music, Americana at large, as well as the great American outdoors in her lyrics, reinstating black people in the history of the cowboy imagery is already a winning bet. Indeed, by topping the Billboard “Hot Country Songs” with the track Texas Hold ‘Em, the singer becomes the first black woman in history to achieve this feat, while imposing a new mainstream representation.
« The criticism I faced when I first entered this genre (country music) forced me to propel past the limitations that were put on me. » Beyoncé
On Instagram, the singer wrote: “I feel honored to be the first Black woman with the number one single on the Hot Country Songs chart. That would not have happened without the outpouring of support from each and every one of you. My hope is that years from now, the mention of an artist’s race, as it relates to releasing genres of music, will be irrelevant.”
She added: “The criticisms I faced when I first entered this genre forced me to propel past the limitations that were put on me. Act II (of Renaissance, ed.) is a result of challenging myself, and taking my time to bend and blend genres together to create this body of work.”
After her 2016 performance at the CMA Awards, a Mecca for Uncle Sam’s country music, the singer had faced criticism tinged with racist. On Ameriican Requiem, the splendid opening track of the album, Beyoncé settles her score with conservatives: “Oh, it’s a lot of talkin’ goin’ on while I sing my song / They used to say I spoke ‘Too country’ / And the rejection came, said I wasn’t ‘Country ‘nough’ / Said I wouldn’t saddle up, but if that ain’t country, tell me, what is? / They don’t know how hard I had to fight for this, when I sing my song.”
Un album politique
La réappropriation des codes de la culture Far West par Beyoncé – qui avait déjà flirté avec la country avec son titre Daddy Lessons en 2016 – s’avère donc des plus politiques. Elle s’inscrit dans la volonté de réinstaller la figure du cow-boy noir, alors que dans l’inconscient collectif, ce dernier est un homme blanc. Les cow-boys noirs ont toujours existé. Au XIXe siècle, près de la moitié des cow-boys étaient noirs, mexicains, indiens ou encore métis. Mais l’histoire les a invisibilisés malgré la présence de personnalités comme Bill Pickett.
Avec la conquête de la country et plus généralement de l’Americana (ainsi que des grands espaces américains dans ses paroles) par Beyoncé, le pari de réinscrire les Noirs dans l’Histoire de l’imagerie western est déjà gagné. En effet, en se hissant en haut du Billboard « Hot Country Songs » avec le titre Texas Hold ’Em, la chanteuse devient la première femme noire de l’histoire à réussir cet exploit et elle impose par là-même une nouvelle représentation de manière mainstream.
« Les critiques auxquelles j’ai dû faire face lorsque je me suis lancée dans ce genre (la country) m’ont forcée à dépasser les limites qui m’avaient été imposées. » Beyoncé
Sur Instagram, la chanteuse écrit : « Je suis honorée d’être la première femme noire à être numéro un au classement Hot Country Songs. Cela n’aurait pas été possible sans le soutien de chacun·e d’entre vous. J’espère que dans quelques années, la mention des origines d’un artiste, en ce qui concerne la diffusion de genres musicaux, n’aura plus lieu d’être. »
Elle ajoute : « Les critiques auxquelles j’ai dû faire face lorsque je me suis lancée dans ce genre m’ont forcée à dépasser les limites qui m’avaient été imposées. L’acte II (de Renaissance, ndlr) est le résultat d’un défi que je me suis lancé à moi-même et du temps que j’ai pris pour plier et mélanger les genres afin de créer ce corpus d’œuvres. »
Après sa prestation de 2016 aux CMA Awards, grand-messe de la country chez l’Oncle Sam, la chanteuse avait fait face à des critiques teintées de racisme. Sur la superbe chanson d’ouverture de l’album, Ameriican Requiem, Beyoncé règle ses comptes avec les conservateurs : “Les gens ont beaucoup de choses à dire quand je chante ma chanson / Ils disaient que je parlais ‘trop country’ / Puis le rejet est arrivé, ils ont dit que je n’étais ‘pas assez country’ / Ils ont dit que je ne monterais pas en selle, mais si ce n’est pas de la country, dis-moi ce que c’est / Ils ne savent pas à quel point j’ai dû me battre pour ça, quand je chante ma chanson. »
A political album
Beyoncé’s reappropriation of the codes of Western culture proves to be highly political – she had already flirted with country music with her track Daddy Lessons back in 2016. It is part of a desire to reinstate the figure of the black cowboy, who in the collective unconscious appears a white man. Black cowboys have always existed. In the 19th century, almost half of all cowboys were black, Mexican, Indian or mixed race. Yet history has made them invisible, despite the presence of figures like Bill Pickett.
With Beyoncé’s conquest of country music, Americana at large, as well as the great American outdoors in her lyrics, reinstating black people in the history of the cowboy imagery is already a winning bet. Indeed, by topping the Billboard “Hot Country Songs” with the track Texas Hold ‘Em, the singer becomes the first black woman in history to achieve this feat, while imposing a new mainstream representation.
« The criticism I faced when I first entered this genre (country music) forced me to propel past the limitations that were put on me. » Beyoncé
On Instagram, the singer wrote: “I feel honored to be the first Black woman with the number one single on the Hot Country Songs chart. That would not have happened without the outpouring of support from each and every one of you. My hope is that years from now, the mention of an artist’s race, as it relates to releasing genres of music, will be irrelevant.”
She added: “The criticisms I faced when I first entered this genre forced me to propel past the limitations that were put on me. Act II (of Renaissance, ed.) is a result of challenging myself, and taking my time to bend and blend genres together to create this body of work.”
After her 2016 performance at the CMA Awards, a Mecca for Uncle Sam’s country music, the singer had faced criticism tinged with racist. On Ameriican Requiem, the splendid opening track of the album, Beyoncé settles her score with conservatives: “Oh, it’s a lot of talkin’ goin’ on while I sing my song / They used to say I spoke ‘Too country’ / And the rejection came, said I wasn’t ‘Country ‘nough’ / Said I wouldn’t saddle up, but if that ain’t country, tell me, what is? / They don’t know how hard I had to fight for this, when I sing my song.”
Un album politique
La réappropriation des codes de la culture Far West par Beyoncé – qui avait déjà flirté avec la country avec son titre Daddy Lessons en 2016 – s’avère donc des plus politiques. Elle s’inscrit dans la volonté de réinstaller la figure du cow-boy noir, alors que dans l’inconscient collectif, ce dernier est un homme blanc. Les cow-boys noirs ont toujours existé. Au XIXe siècle, près de la moitié des cow-boys étaient noirs, mexicains, indiens ou encore métis. Mais l’histoire les a invisibilisés malgré la présence de personnalités comme Bill Pickett.
Avec la conquête de la country et plus généralement de l’Americana (ainsi que des grands espaces américains dans ses paroles) par Beyoncé, le pari de réinscrire les Noirs dans l’Histoire de l’imagerie western est déjà gagné. En effet, en se hissant en haut du Billboard « Hot Country Songs » avec le titre Texas Hold ’Em, la chanteuse devient la première femme noire de l’histoire à réussir cet exploit et elle impose par là-même une nouvelle représentation de manière mainstream.
« Les critiques auxquelles j’ai dû faire face lorsque je me suis lancée dans ce genre (la country) m’ont forcée à dépasser les limites qui m’avaient été imposées. » Beyoncé
Sur Instagram, la chanteuse écrit : « Je suis honorée d’être la première femme noire à être numéro un au classement Hot Country Songs. Cela n’aurait pas été possible sans le soutien de chacun·e d’entre vous. J’espère que dans quelques années, la mention des origines d’un artiste, en ce qui concerne la diffusion de genres musicaux, n’aura plus lieu d’être. »
Elle ajoute : « Les critiques auxquelles j’ai dû faire face lorsque je me suis lancée dans ce genre m’ont forcée à dépasser les limites qui m’avaient été imposées. L’acte II (de Renaissance, ndlr) est le résultat d’un défi que je me suis lancé à moi-même et du temps que j’ai pris pour plier et mélanger les genres afin de créer ce corpus d’œuvres. »
Après sa prestation de 2016 aux CMA Awards, grand-messe de la country chez l’Oncle Sam, la chanteuse avait fait face à des critiques teintées de racisme. Sur la superbe chanson d’ouverture de l’album, Ameriican Requiem, Beyoncé règle ses comptes avec les conservateurs : “Les gens ont beaucoup de choses à dire quand je chante ma chanson / Ils disaient que je parlais ‘trop country’ / Puis le rejet est arrivé, ils ont dit que je n’étais ‘pas assez country’ / Ils ont dit que je ne monterais pas en selle, mais si ce n’est pas de la country, dis-moi ce que c’est / Ils ne savent pas à quel point j’ai dû me battre pour ça, quand je chante ma chanson. »
2024, the year of country and cowboy aesthetic
In addition to the release of Cowboy Carter, the year of 2024 is set to be a very country-inspired one, as Lana Del Rey is set to release the album Lasso in 2024, which also celebrates the musical genre dear to Dolly Parton and Taylor Swift. This news fully aligns with the current westerncore trend.
Since Pharrell Williams’ Louis Vuitton menswear Fall/Winter 2024-2025 show in January (and even before), there have been countless stars and fashionistas sporting cowboy hats, fringed jackets and cowboy boots in the public space, Bella Hadid being one of them.
Judging by Beyoncé’s sensational promotional photographs for Cowboy Carter, where she poses as a saloon keeper or a heroine of the conquest of the West, the modern John Wayne-style panoply will be highly demanded.
2024, l’année de la country et du westerncore
En plus de la sortie de Cowboy Carter de Beyoncé, l’année devrait être très country puisque Lana Del Rey sortira en 2024 Lasso, un album célébrant également ce genre musical cher à Dolly Parton et Taylor Swift. Cette actualité s’inscrit pleinement dans la tendance western/westerncore du moment.
Depuis le dernier défilé Louis Vuitton homme automne-hiver 2024-2025 par Pharrell Williams présenté en janvier dernier (et même avant), on ne compte plus le nombre de stars (Bella Hadid en tête) et de fashionistas vêtues en public de chapeaux de cow-boy, de vestes à franges et de santiags.
Avec les nouvelles photos promotionnelles sensationnelles de Beyoncé – en tenancière de saloon ou en héroïne de la conquête de l’Ouest – pour Cowboy Carter, les panoplies façon John Wayne moderne vont d’autant plus s’arracher.
2024, the year of country and cowboy aesthetic
In addition to the release of Cowboy Carter, the year of 2024 is set to be a very country-inspired one, as Lana Del Rey is set to release the album Lasso in 2024, which also celebrates the musical genre dear to Dolly Parton and Taylor Swift. This news fully aligns with the current westerncore trend.
Since Pharrell Williams’ Louis Vuitton menswear Fall/Winter 2024-2025 show in January (and even before), there have been countless stars and fashionistas sporting cowboy hats, fringed jackets and cowboy boots in the public space, Bella Hadid being one of them.
Judging by Beyoncé’s sensational promotional photographs for Cowboy Carter, where she poses as a saloon keeper or a heroine of the conquest of the West, the modern John Wayne-style panoply will be highly demanded.
2024, l’année de la country et du westerncore
En plus de la sortie de Cowboy Carter de Beyoncé, l’année devrait être très country puisque Lana Del Rey sortira en 2024 Lasso, un album célébrant également ce genre musical cher à Dolly Parton et Taylor Swift. Cette actualité s’inscrit pleinement dans la tendance western/westerncore du moment.
Depuis le dernier défilé Louis Vuitton homme automne-hiver 2024-2025 par Pharrell Williams présenté en janvier dernier (et même avant), on ne compte plus le nombre de stars (Bella Hadid en tête) et de fashionistas vêtues en public de chapeaux de cow-boy, de vestes à franges et de santiags.
Avec les nouvelles photos promotionnelles sensationnelles de Beyoncé – en tenancière de saloon ou en héroïne de la conquête de l’Ouest – pour Cowboy Carter, les panoplies façon John Wayne moderne vont d’autant plus s’arracher.
Beyoncé’s revenge on the Grammy Awards
The country turn of Queen B might be a very strategic move to gain ground on the gold-covered area covered by Taylor Swift, who was once again triumphant at the last Grammy Awards ceremony. Indeed, there would be many country fans among the voters for the prizes awarded by the American music institution.
Although Beyoncé is the artist who has won the most Grammy Awards, she has never won the coveted Best Album of the Year, despite numerous nominations. In Sweet ★ Honey ★ Buckiin’, one of the most impressive tracks on Cowboy Carter produced by Pharrell Williams, she says: “A-O-T-Y, I ain’t win (That’s cool) / I ain’t stuntin’ ‘bout them / Take that shit on the chin / Come back and fuck up the pen”. With Cowboy Carter, one of Beyoncé’s best albums to date, the queen of pop (and rising country icon) is in a good position to win the famous award at the next Grammys’ musical rodeo…
Cowboy Carter (2024) by Beyoncé, available now.
Traduction Emma Naroumbo Armaing
Le tacle de Beyoncé aux Grammy Awards
Ce virage country de la part de Queen Bey pourrait s’avérer très stratégique afin d’avancer sur le terrain (couvert d’or) de Taylor Swift, qui a une fois encore triomphé aux derniers Grammy Awards. Parmi les votants pour les récompenses attribuées par l’institution musicale américaine, se trouveraient de nombreux fans de country.
Même si Beyoncé est l’artiste la plus récompensée des Grammy Awards, elle n’a jamais remporté le prix très convoité du meilleur album de l’année, malgré de nombreuses nominations. Dans le morceau Sweet ★ Honey ★ Buckiin’, l’un des titres les plus bluffants de Cowboy Carter qui a été produit par Pharrell Williams, elle lance : “L’album de l’année, je ne l’ai pas gagné / Je ne me sens pas piquée par ces gens-là / Mais je prends cette merde à bras-le-corps / Je reviens et je fais chauffer tout péter”. Avec Cownboy Carter, qui est l’un des meilleurs albums de Beyoncé à ce jour, la reine de la pop (et icône country en devenir) pourrait bien gagner le fameux trophée au prochain rodéo musical des Grammy Awards…
Cowboy Carter (2024) de Beyoncé, disponible.
Beyoncé’s revenge on the Grammy Awards
The country turn of Queen B might be a very strategic move to gain ground on the gold-covered area covered by Taylor Swift, who was once again triumphant at the last Grammy Awards ceremony. Indeed, there would be many country fans among the voters for the prizes awarded by the American music institution.
Although Beyoncé is the artist who has won the most Grammy Awards, she has never won the coveted Best Album of the Year, despite numerous nominations. In Sweet ★ Honey ★ Buckiin’, one of the most impressive tracks on Cowboy Carter produced by Pharrell Williams, she says: “A-O-T-Y, I ain’t win (That’s cool) / I ain’t stuntin’ ‘bout them / Take that shit on the chin / Come back and fuck up the pen”. With Cowboy Carter, one of Beyoncé’s best albums to date, the queen of pop (and rising country icon) is in a good position to win the famous award at the next Grammys’ musical rodeo…
Cowboy Carter (2024) by Beyoncé, available now.
Traduction Emma Naroumbo Armaing
Le tacle de Beyoncé aux Grammy Awards
Ce virage country de la part de Queen Bey pourrait s’avérer très stratégique afin d’avancer sur le terrain (couvert d’or) de Taylor Swift, qui a une fois encore triomphé aux derniers Grammy Awards. Parmi les votants pour les récompenses attribuées par l’institution musicale américaine, se trouveraient de nombreux fans de country.
Même si Beyoncé est l’artiste la plus récompensée des Grammy Awards, elle n’a jamais remporté le prix très convoité du meilleur album de l’année, malgré de nombreuses nominations. Dans le morceau Sweet ★ Honey ★ Buckiin’, l’un des titres les plus bluffants de Cowboy Carter qui a été produit par Pharrell Williams, elle lance : “L’album de l’année, je ne l’ai pas gagné / Je ne me sens pas piquée par ces gens-là / Mais je prends cette merde à bras-le-corps / Je reviens et je fais chauffer tout péter”. Avec Cownboy Carter, qui est l’un des meilleurs albums de Beyoncé à ce jour, la reine de la pop (et icône country en devenir) pourrait bien gagner le fameux trophée au prochain rodéo musical des Grammy Awards…
Cowboy Carter (2024) de Beyoncé, disponible.